Странице

Prelazni i neprelazni glagoli - glagolski rod

Zdravo društvo!
 Pre nego što krenem da pišem o ovoj temi, htela bih da vam ispričam neku moju verziju priče. Kada je nastavnica srpskog najavila kontrolni koji će obuhvatati gradivo iz predhodnih razreda, ja sam, kao i svaki redovan učenik, odmah nabavila knjige iz predhodnih razreda. Čitala sam pasus po pasus i pročitala naslov koji glasi "glagolski rod". Taj naslov za moje veliko čudo mi i nije bio baš poznat ( Da ne bude zabune ja redovno učim i odličan sam đak :3,  ali izgleda da mi je nešto promaklo). Pošto u tim knjigama nije toliko toga pisalo o glagolskom rodu, odlučila sam da malo "proguglam". Mogu da se zahvalim Dragani Amarilis sa stranice abc amarilisone. Stranicu možete videti OVDE .
Možemo početi sa lekcijom :D .

1. Prelazni glagoli
Ja kuvam ručak.
U ovoj rečenici sam ja subjekat (vršim radnju)
- Kuvam je predikat (radnja)
Ručak je objekat (trpi radnju)

Znači, Svi glagoli koji traže objekat da bi ostvarili svoju radnju su prelazni glagoli.

2. Neprelazni glaloli
Ja igram, pevam i plešem!
Ja - u ovom slučaju je ova zamenica i subjekat i objekat (jer ja vršim radnju sama na sebi).
Igram, pevam, plešem- predikat.

Znači, glagoli koji označavaju radnju koja se ne vrši na objektu nazivaju se neprelazni glagoli.

3. Povratni glagoli
Prepoznaju se jer obavezno imaju rečcu se, i dele se na:
-prave povratne glagole: ja sam i subjekat i objekat i radnja se vrši na meni šminkam se, igram se, češljam se...
-uzajamno - povratne glagole: ovde se radnja dešava istovremeno na oba subjekta (objekta) pozdraviti se, zagrliti se...
-neprave povratne glagole: ovi glagoli nemaju povratnu radnju ka sebi, a ni uzajamnu čuditi se, veseliti se...

Do sledećeg posta, :)









3 коментара: